Ogród botaniczny

Gołubieński Ogród Botaniczny jest członkiem Rady Ogrodów Botanicznych i Arboretów w Polsce oraz Międzynarodowego Towarzystwa Ogrodów Botanicznych (BGCI).

Jego budowa rozpoczęła się w 1971 roku na terenie miejscowości Gołubie, w gminie Stężyca, nieopodal Wieżycy. Początki działalności sięgają 1983 roku. Na terenie Ogrodu prowadzona jest działalność naukowa oraz dydaktyczna w zakresie edukacji ekologicznej. Odbywają się w nim zajęcia dydaktyczne dla uczniów różnych typów szkół oraz studentów wydziałów przyrodniczych. W uznaniu zasług za upowszechnianie wiedzy botanicznej, Ogród otrzymał w 1995 roku Medal im. Profesora Bolesława Hryniewieckiego. 

Serdecznie zapraszamy Państwa do skorzystania z oferty dydaktycznej zawierającej zwiedzanie kolekcji żywych roślin wybraną ścieżką tematyczną oraz praktyczne warsztaty botaniczne. 

Według ostatniej pracy naukowej poświęconej badaniem liczby gatunków chronionych w polskich ogrodach botanicznych to właśnie w Ogrodzie Botanicznym w Gołubiu jest ich najwięcej, dlatego zwiedzenie tego miejsca jest niepowtarzalną okazją do zobaczenia w jednym miejscu gatunków rzadkich i chronionych, które bardzo ciężko jest już zobaczyć na naturalnych stanowiskach. Zwiedzanie wybraną ścieżką obejmuje zagadnienia związane z bioróżnorodnością świata roślin, ich historią,  budową i właściwościami.

Ogród Botaniczny w Gołubiu jest otwarty dla zwiedzających w okresie od 1 kwietnia do 31 października, codziennie w godzinach 10-18.

 

OFERTA EDUKACYJNA GOŁUBIEŃSKIEGO OGRODU BOTANICZNEGO

 

I. Zwiedzanie indywidualne - spacer aleją przez Ogród pomiędzy oznaczonymi kwaterami. 

II. Zwiedzanie grupowe z przewodnikiem - prezentacja najważniejszych kolekcji Ogrodu oraz przedstawienie zagadnień z zakresu biologii i ekologii roślin, dostosowanych do potrzeb grupy. 

W zależności od potrzeb i wieku zwiedzających proponujemy następujące ścieżki dydaktyczne:

Uwaga: Przedstawione poniżej zajęcia dydaktyczne zawierają treści wynikające z obowiązującej podstawy programowej następujących przedmiotów: przyroda oraz biologia.

 

1. Dzieci w wieku przedszkolnym:

"Życie budzi się ze snu" - pora wiosenna – kwiecień/ maj- pierwsze zwiastuny wiosny, poznanie gatunków roślin kwitnących wczesną wiosną, m.in. azjatyckich gatunków oczarów, derenia jadalnego, wawrzynka wilczełyko, ciemierników, ranników oraz przepięknie kwitnących magnolii. Dzieci obserwują rozwój pąków roślinnych oraz liści. Uczą się również rozpoznawania podstawowych gatunków ptaków oraz owadów. 

"Kolory i zapachy Ogrodu" - polecamy szczególnie w okresie maj- czerwiec, gdy kwitną magnolie, azalie i różaneczniki- ćwiczenia oddechowe "Zapachy Ogrodu"; ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku, węchu i wzroku oraz rozwijające wrażliwość uczniów na piękno przyrody, uczniowie odnajdują i poznają kwiaty oraz kształty liści, owoce, uczą się nazw podstawowych gatunków roślin, poznają pojęcie fotosyntezy. Podczas zajęć przeprowadzany jest konkurs „Jaki to kwiat?”. 

Dzieci obserwują również ptaki, ryby i owady.

"Skarby Pani Jesień" - wrzesień/ październik- zajęcia rozwijające wrażliwość uczniów na piękno przyrody. Uczestnicy poznają owoce poszczególnych gatunków roślin  oraz kształty pięknie przebarwionych liści, m.in. tulipanowca amerykańskiego, kasztana jadalnego, klonu japońskiego, miłorzębu dwuklapowego. Podczas zajęć przeprowadzany jest konkurs „Jaki to liść?”.

"Ciekawostki botaniczne - fascynujący świat roślin" - poznanie najciekawszych roślin Ogrodu, takich jak m.in. „Drzewo z epoki dinozaurów”- Wollemia szlachetna, rośliny mięsożerne- rosiczki i dzbaneczniki, , „Gruszki na wierzbie”- grusza wierzbolistna, „Gorejący krzew Mojżesza”, Leszczyna pogięta, Świerk wężowy, amerykańskie gatunki storczyków, rośliny dalekiej Azji, drzewo kiełbasiane, miłorzęby, paprocie wodne i inne.Sposoby zapylania i mechanizm podwójnego zapylenia u roślin.

 

2. Uczniowie szkół podstawowych:

"Życie budzi się ze snu" - pora wiosenna – kwiecień/ maj- pierwsze zwiastuny wiosny, poznanie gatunków roślin kwitnących wczesną wiosną, m.in. azjatyckich gatunków oczarów, derenia jadalnego, wawrzynka wilczełyko, ciemierników, ranników oraz przepięknie kwitnących magnolii. Dzieci obserwują rozwój pąków roślinnych oraz liści. Uczą się również rozpoznawania podstawowych gatunków ptaków oraz owadów. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Rośliny chronione oraz zagrożone wyginięciem w kolekcji Gołubieńskiego Ogrodu Botanicznego" według opracowania z 2014 roku Ogród Botaniczny w Gołubiu posiada największą w Polsce kolekcję gatunków roślin chronionych

Najważniejsza ścieżka dydaktyczna Ogrodu, niecodzienna możliwość poznania w jednym miejscu bardzo cennych gatunków , często nie występujących już w środowisku naturalnym: endemitów, reliktów, gatunków roślin chronionych Rozporządzeniem Ministra Środowiska, gatunków Polskiej Czerwonej Księgi Roślin. Ścieżka obejmuje również poznanie gatunków objętych Międzynarodową Konwencją Waszyngtońską- ćwiczenie umiejętności poznania gatunków, których nie wolno przewozić przez granice państw. Gatunki Konwencji Berneńskiej oraz cenne gatunki sieci Natura 2000. 

"Ciekawostki botaniczne- fascynujący świat roślin" - poznanie najciekawszych roślin Ogrodu, takich jak m.in. „Drzewo z epoki dinozaurów”- Wollemia szlachetna, rośliny mięsożerne- rosiczki i dzbaneczniki, „Gruszki na wierzbie”- grusza wierzbolistna, „Gorejący krzew Mojżesza”, Leszczyna pogięta, Świerk wężowy, amerykańskie gatunki storczyków, rośliny dalekiej Azji, drzewo kiełbasiane, miłorzęby, paprocie wodne i inne. Piękne rośliny ozdobne: magnolie, różaneczniki, azalie, storczyki. Sposoby zapylania i mechanizm podwójnego zapylenia u roślin. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Wybrane rodziny roślin okrytonasiennych- budowa kwiatu, typ kwiatostanu, owoce...." - poznanie szczegółowej budowy kwiatów oraz typu kwiatostanów na podstawie obserwacji gatunków zaliczanych do poszczególnych rodzin królestwa roślin. Ćwiczenia z budowy kwiatu przeprowadzane również na podstawie dokładnych modeli botanicznych. Poznanie zagadnień związanych z rozmnażaniem roślin, zarodniki a nasiona. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Żywe skamieniałości- rośliny z epoki dinozaurów" - poznanie fascynujących, żyjących w epoce dinozaurów gatunków roślin, do niedawna znanych tylko ze skamieniałości, takich jak: Wollemia nobilis, (odkryta w 1993 roku w Australii) , metasekwoja chińska,  czy miłorząb dwuklapowy. Poznanie historii ewolucji roślin, przyczyn i skutków zmian klimatu. Pojęcie reliktu i endemitu. Cechy charakterystyczne wybranych gatunków.

"Niebezpieczne rośliny trujące" – Nauka rozróżniania niezwykle niebezpiecznych gatunków roślin - gatunki występujące zarówno w naturze, jak i rzadkie. Dzieci mają niepowtarzalną okazję nauczyć się rozróżniać bardzo niebezpieczne gatunki, czasami  rzadko występujące, a niezwykle podobne do tych znanych.  Właściwości toksyczne, mechanizm zatrucia, cechy charakterystyczne tych gatunków, na które warto zwracać uwagę, na przykładzie warzynka wilczełyko, pokrzyku wilcza jagoda, cisu, naparstnicy i innych gatunków. Poznanie odpowiedzi na pytanie:  „dlaczego nie wszystkie piękne, kuszące owoce są zdrowe?”. Parzące właściwości roślin na przykładzie dyptamu jesonolistnego. Dzieci dowiadują się również, jak rozpoznać często występujący ostatnimi laty barszcz Sosnowskiego.

"Na zdrowie! Ziołowy zakątek- rośliny lecznicze" - poznanie wielu gatunków roślin leczniczych, zastosowania w medycynie i kuchni. Rozróżnianie gatunków po zapachu, kształcie liści i kwiatach. Właściwości wielu gatunków. Uczniowie dowiedzą się, jaki wpływ na współczesny świat mają akurat te gatunki i jaka jest przyszłość ziołolecznictwa.

"Szlakiem baśni i legend" - poznanie roślin znanych z baśni i legend, m.in. azalia pontyjska (Legenda o wodzu Tatarów), mikołek nadmorski („Legenda o Mikołajku), grusza wierzbolistna („Gruszki na wierzbie”), rosiczki i dzbaneczniki, pnącza. 

"Szlakiem roślin biblijnych" – poznanie gatunków roślin związanych z Pismem Świętym, m.in. Gorejący Krzew Mojżesza (Dyptam jesionolistny) czy Dwukolczak śródziemnomorski (roślina z której wykonano koronę cierniową Chrystusa), figowiec, roślinność śródziemnomorska.

 

3. Uczniowie gimnazjum i szkoły średnie:

"Rośliny chronione oraz zagrożone wyginięciem w kolekcji Gołubieńskiego Ogrodu Botanicznego" -  według opracowania  z 2014 roku Ogród Botaniczny w Gołubiu posiada największą w Polsce kolekcję gatunków roślin chronionych

Najważniejsza ścieżka dydaktyczna Ogrodu, niecodzienna możliwość poznania w jednym miejscu bardzo cennych gatunków , często nie występujących już w środowisku naturalnym: endemitów, reliktów, gatunków roślin chronionych Rozporządzeniem Ministra Środowiska, gatunków Polskiej Czerwonej Księgi Roślin. Ścieżka obejmuje również poznanie gatunków objętych Międzynarodową Konwencją Waszyngtońską- ćwiczenie umiejętności poznania gatunków, których nie wolno przewozić przez granice państw. Gatunki Konwencji Berneńskiej oraz cenne gatunki sieci Natura 2000. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Ciekawostki botaniczne- fascynujący świat roślin" - poznanie najciekawszych roślin Ogrodu, takich jak m.in. „Drzewo z epoki dinozaurów”- Wollemia szlachetna, rośliny mięsożerne- rosiczki i dzbaneczniki, , „Gruszki na wierzbie”- grusza wierzbolistna, „Gorejący krzew Mojżesza”, Leszczyna pogięta, Świerk wężowy, amerykańskie gatunki storczyków, rośliny dalekiej Azji, drzewo kiełbasiane, miłorzęby, paprocie wodne i inne. Piękne rośliny ozdobne: magnolie, różaneczniki, azalie, storczyki.

 Sposoby zapylania i mechanizm podwójnego zapylenia u roślin. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Wybrane rodziny roślin okrytonasiennych- budowa kwiatu, typ kwiatostanu, owoce..." - poznanie szczegółowej budowy kwiatów oraz typu kwiatostanów na podstawie obserwacji gatunków zaliczanych do poszczególnych rodzin królestwa roślin. Ćwiczenia z budowy kwiatu przeprowadzane również na podstawie dokładnych modeli botanicznych. Poznanie zagadnień związanych z rozmnażaniem roślin, zarodniki a nasiona. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową. Zagadnienia zgodne z obowiązującą podstawą programową.

"Zostań detektywem- zajęcia z kluczem do oznaczania roślin" – fachowe zajęcia polegające na rozróżnianiu poszczególnych gatunków roślin,  paprotników, roślin okrytonasiennych i nagonasiennych.  Cechy charakterystyczne poszczególnych rodzin i gatunków. Umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania roślin. Rozpoznawanie gatunków w stanie bezlistnym. 

"Żywe skamieniałości- rośliny z epoki dinozaurów" - poznanie fascynujących, żyjących w epoce dinozaurów gatunków roślin, do niedawna znanych tylko ze skamieniałości, takich jak: Wollemia nobilis, (odkryta w 1993 roku w Australii) , metasekwoja chińska,  czy miłorząb dwuklapowy. Poznanie historii ewolucji roślin, przyczyn i skutków zmian klimatu. Pojęcie reliktu i endemitu. Cechy charakterystyczne wybranych gatunków.

"Niebezpieczne rośliny trujące- cechy rozpoznawcze" - Nauka rozróżniania niezwykle niebezpiecznych gatunków roślin - gatunki występujące zarówno w naturze, jak i rzadkie. Dzieci mają niepowtarzalną okazję nauczyć się rozróżniać bardzo niebezpieczne gatunki, czasami  rzadko występujące, a niezwykle podobne do tych znanych.  Właściwości toksyczne, mechanizm zatrucia, cechy charakterystyczne tych gatunków, na które warto zwracać uwagę, na przykładzie warzynka wilczełyko, pokrzyku wilcza jagoda, cisu, naparstnicy i innych gatunków. Poznanie odpowiedzi na pytanie:  „dlaczego nie wszystkie piękne, kuszące owoce są zdrowe?”. Parzące właściwości roślin na przykładzie dyptamu jesonolistnego. Dzieci dowiadują się również, jak rozpoznać często występujący ostatnimi laty barszcz Sosnowskiego.

"Szlakiem legend" - poznanie roślin związanych z legendami, m.in. azalia pontyjska (Legenda o wodzu Tatarów), mikołek nadmorski („Legenda o Mikołajku), grusza wierzbolistna („Gruszki na wierzbie”), rosiczki i dzbaneczniki, pnącza. 

"Szlakiem roślin biblijnych" – poznanie gatunków roślin związanych z Pismem Świętym, m.in. Gorejący Krzew Mojżesza (Dyptam jesionolistny) czy Dwukolczak śródziemnomorski (roślina z której wykonano koronę cierniową Chrystusa), figowiec, roślinność śródziemnomorska.

"Na zdrowie! Ziołowy zakątek- rośliny lecznicze" - poznanie wielu gatunków roślin leczniczych, zastosowania w medycynie i kuchni. Rozróżnianie gatunków po zapachu, kształcie liści i kwiatach. Właściwości wielu gatunków. Uczniowie dowiedzą się, jaki wpływ na współczesny świat mają akurat te gatunki i jaka jest przyszłość ziołolecznictwa.

 

4. Grupy osób dorosłych i studentów:

"Rośliny chronione oraz zagrożone wyginięciem w kolekcji Gołubieńskiego Ogrodu Botanicznego" -  według opracowania z 2014 roku to właśnie Ogród Botaniczny w Gołubiu posiada największą w Polsce kolekcję gatunków roślin chronionych

Najważniejsza ścieżka dydaktyczna Ogrodu, niecodzienna możliwość poznania w jednym miejscu bardzo cennych gatunków , często nie występujących już w środowisku naturalnym: endemitów, reliktów, gatunków roślin chronionych Rozporządzeniem Ministra Środowiska, gatunków Polskiej Czerwonej Księgi Roślin. Ścieżka obejmuje również poznanie gatunków objętych Międzynarodową Konwencją Waszyngtońską- ćwiczenie umiejętności poznania gatunków, których nie wolno przewozić przez granice państw. Gatunki Konwencji Berneńskiej oraz cenne gatunki sieci Natura 2000. 

"Ciekawostki botaniczne- fascynujący świat roślin" - poznanie najciekawszych roślin Ogrodu, takich jak m.in. „Drzewo z epoki dinozaurów”- Wollemia szlachetna, rośliny mięsożerne- rosiczki i dzbaneczniki, , „Gruszki na wierzbie”- grusza wierzbolistna, „Gorejący krzew Mojżesza”, Leszczyna pogięta, Świerk wężowy, amerykańskie gatunki storczyków, rośliny dalekiej Azji, drzewo kiełbasiane, miłorzęby, paprocie wodne i inne. Piękne rośliny ozdobne: magnolie, różaneczniki, azalie, storczyki.

Sposoby zapylania i mechanizm podwójnego zapylenia u roślin.

"Szlakiem nalewek i roślin użytkowych" - poznanie wielu gatunków krzewów owocujących, m.in. derenia jadalnego, z którego produkuje się dereniówkę- królową nalewek, pigwowiec, czeremcha, rokitnik, czarny bez, kiwi, dzięgiel litwor (anyżówka) i inne. Rośliny użytkowe i zioła. Piękne rośliny ozdobne: magnolie, różaneczniki, azalie, storczyki.

"Szlakiem legend" - poznanie roślin związanych z legendami, m.in. azalia pontyjska (Legenda o wodzu Tatarów), mikołek nadmorski („Legenda o Mikołajku), grusza wierzbolistna („Gruszki na wierzbie”), rosiczki i dzbaneczniki, pnącza. 

"Szlakiem roślin biblijnych" – poznanie gatunków roślin związanych z Pismem Świętym, m.in. Gorejący Krzew Mojżesza (Dyptam jesionolistny) czy Dwukolczak śródziemnomorski (roślina z której wykonano koronę cierniową Chrystusa), figowiec, roślinność śródziemnomorska.

"Wybrane rodziny roślin okrytonasiennych - budowa kwiatu, typ kwiatostanu, owoce..." - poznanie szczegółowej budowy kwiatów oraz typu kwiatostanów na podstawie obserwacji gatunków zaliczanych do poszczególnych rodzin królestwa roślin. Ćwiczenia z budowy kwiatu przeprowadzane również na podstawie dokładnych modeli botanicznych. Poznanie zagadnień związanych z rozmnażaniem roślin, zarodniki a nasiona. 

"Zostań detektywem- zajęcia z kluczem do oznaczania roślin" – fachowe zajęcia polegające na rozróżnianiu poszczególnych gatunków roślin,  paprotników , roślin okrytonasiennych i nagonasiennych.  Cechy charakterystyczne poszczególnych rodzin i gatunków. Umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania roślin. Rozpoznawanie gatunków w stanie bezlistnym. 

"Żywe skamieniałości- rośliny z epoki dinozaurów" - poznanie fascynujących, żyjących w epoce dinozaurów gatunków roślin, do niedawna znanych tylko ze skamieniałości, takich jak: Wollemia nobilis, (odkryta w 1993 roku w Australii) , metasekwoja chińska,  czy miłorząb dwuklapowy. Poznanie historii ewolucji roślin, przyczyn i skutków zmian klimatu. Pojęcie reliktu i endemitu. Cechy charakterystyczne wybranych gatunków

"Niebezpieczne rośliny trujące- cechy rozpoznawcze" - Nauka rozróżniania niezwykle niebezpiecznych gatunków roślin - gatunki występujące zarówno w naturze, jak i rzadkie. Dzieci mają niepowtarzalną okazję nauczyć się rozróżniać bardzo niebezpieczne gatunki, czasami  rzadko występujące, a niezwykle podobne do tych znanych.  Właściwości toksyczne, mechanizm zatrucia, cechy charakterystyczne tych gatunków, na które warto zwracać uwagę, na przykładzie warzynka wilczełyko, pokrzyku wilcza jagoda, cisu, naparstnicy i innych gatunków. Poznanie odpowiedzi na pytanie:  „dlaczego nie wszystkie piękne, kuszące owoce są zdrowe?”. Parzące właściwości roślin na przykładzie dyptamu jesonolistnego. Dorośli dowiadują się również, jak rozpoznać często występujący ostatnimi laty barszcz Sosnowskiego.

"Na zdrowie! Ziołowy zakątek- rośliny lecznicze" - poznanie wielu gatunków roślin leczniczych, zastosowania w medycynie i kuchni. Rozróżnianie gatunków po zapachu, kształcie liści i kwiatach. Właściwości wielu gatunków. Uczniowie dowiedzą się, jaki wpływ na współczesny świat mają akurat te gatunki i jaka jest przyszłość ziołolecznictwa.

 

Czas zwiedzania - około 60 minut

III. Ponadto organizujemy cieszące się sporym zainteresowaniem warsztaty botaniczne połączone z powyższą propozycją zwiedzania z przewodnikiem:

1. „Zostań ogrodnikiem”. Samodzielne sadzenie roślin (każdy uczeń otrzyma samodzielnie posadzoną roślinę).

2. Tworzenie zielnika.

3. Oznaczanie roślin według klucza do oznaczania roślin. 

4. Oznaczanie owoców i nasion ( miesiące: IX, X).

 

Szkoła organizująca wyjazd uczniów do Ogrodu otrzyma nieodpłatnie krzew lub drzewko do posadzenia i pielęgnowania na swoim terenie.

Ponadto można skorzystać z organizacji ogniska na terenie Ogrodu.

Do Gołubia można również dojechać pociągiem z Gdyni, Gdańska, Kartuz jak też z Kościerzyny.

Telefon kontaktowy: 58 684 36 08, kom. 600 872 501

 

http://www.obgolubie.robia.pl/

http://www.hwm.nazwa.pl/ogbotaniczny/pg/charakterystyka.htm

https://www.facebook.com/ogrodgolubie/

 

Serdecznie zapraszamy!

Gołubieński Ogród Botaniczny.

 

Galeria zdjęć - Ogród botaniczny

Ogród botaniczny w Gołubiu

sobota, 30, kwiecień 2016

Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku | cepr.pl

Projekt i realizacja: StudioArt.biz & Studio Goldinus

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem